مزوتراپی مو

  • خانه
  • -
  • بلاگ
  • -
  • مزوتراپی مو
 مزوتراپی مو

مزوتراپی مو

مزوتراپی مو روشی برای درمان ریزش مو در زنان و مردان است. این روش از طریق تحریک الگوی رشد مو و کاهش ریزش عمل می‌کند. در این فرایند پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و دیگر مواد معدنی مورد نیاز برای تقویت رشد مو به حالت متعادل می‌رسد. مزوتراپی مواد مغذی مورد نیاز بدن هر فرد را با سوزن های بسیار کوچکی زیر پوست میانی کف سر تزریق می کند.

مزوتراپی به کمک تزریق در پوست سر برای رشد و تغذیه مو انجام می‌شود. ترکیبات دارویی موجود در مزوتراپی باعث تقویت گردش خون در رگ‌ های خونی پوست سر و بهبود تغذیه و خون‌ رسانی بهتر به فولیکول‌ های مو می‌شود.

این تزریق را پزشک پس از معاینه و تشخیص علت ریزش مو انجام می دهد. سوزن شماره ۳۰ یا دستگاه مزوتراپی مجهز به سوزن برای این کار استفاده می شود. سپس ویتامین ها، مواد معدنی یا فیناستراید ها و مینوکسیدیل را به مقدار لازم با فاصله های ۱ سانتی متری از هم زیر پوست سر تزریق می کند.

ترکیب دارویی در این روش درمانی

این ترکیب‌ های دارویی حاوی اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها و عنصر روی هستند و تزریق آن در پوست سر باعث سلامتی و زیبایی بیشتر موها می‌شود. این روش در مقایسه با دیگر روش‌ ها تأثیر سریع‌ تری دارد و باعث متعادل‌ سازی سطح هورمون‌ های مو می‌شود.

در این روش درمانی، قدرت جذب فولیکول های مو بالاتر رفته و مواد مغذی را بیش تر جذب می کنند. پس از جذب مواد، فولیکول های خاموش تبدیل به محرکی برای رشد مو می شوند. طی این فرآیند مقدار لازم آمینو اسید برای سلامتی مو تامین شده و تولید کراتین زیاد می شود. به همین دلیل، مزوتراپی روش درمانی مناسبی برای انواع پوست سر محسوب می شود. از آنجا که مزوتراپی برای درمان ریزش مو در اثر اختلالات هورمونی کاربرد دارد، می‌تواند با متعادل‌ سازی میزان هورمون‌ ها مفید باشد.

روش انجام مزوتراپی مو برای رشد مو

مزوتراپی برای رشد مو از طریق تزریق ترکیبات دارویی به لایه مزودرم انجام می‌شود. مزودرم در زیر لایه اپیدرم است و میان لایه چربی و بافت پوستی قرار دارد. تزریق ترکیبات دارویی به کمک آمپول‌ شکل مخصوص مزوتراپی و سوزن استریل صورت می‌گیرد. بسته به اندازه قسمتی از کف سر که نیاز به درمان دارد، زمان مزوتراپی از ۱۰ تا ۳۰ دقیقه متغیر است. همچنین موادی که جهت درمان در این روش استفاده می شوند شامل بیوکانین A و استیل تتراپپتاید ۳ است.

بیوکانین A یک نوع ایزوفلاون قوی است که تستوسترون را در افرادی که کچلی زنانه یا مردانه (androgenetic alopecia) دارند به DHT تبدیل می کند. این ماده از شبدر قرمز به دست می آید و در درمان بیماری های دیگری چون سرطان، اختلالات التهابی مثل سوریاسیس و اگزما هم مؤثر است.

استیل تتراپپتاید ۳، به تحریک پروتئین های مرجع و شبکه سلولی بیش تر پرداخته و باعث رشد مو، کاهش ریزش مو، کاهش التهاب و تعویض بافت هایی می شود که بر فولیکول های مو اثر می گذارند. نتیجه نهایی، بزرگ تر شدن فولیکول های مو، سرزنده شدن مو و تولید مواد اصلی است.

پس از ۵ جلسه اثر مزوتراپی به‌وضوح قابل‌مشاهده است. تزریق ترکیبات دارویی بر اساس نوع ریزش مو انجام می‌شود و از آنجا که حاوی ویتامین‌ ها و مواد معدنی هستند، هیچ‌ گونه آلرژی و عوارض جانبی در پی نخواهند داشت.

مزوتراپی مو
مزوتراپی مو

ممنوعیت مزوتراپی مو برای این افراد

به دلیل عوارض احتمالی، مزوتراپی مو برای افراد دیابتی، هموفیلی و باردار و کسانی که ناراحتی و التهابات پوستی دارند توصیه نمی‌شود.

مراقبت بعد از مزوتراپی

مزوتراپی مو روشی ارزان‌قیمت و بدون نیاز به جراحی است و در مقایسه با روش‌های دیگر درد بسیار کمتری خواهد داشت اما برای مشاهده نتایج مطلوب آن باید برنامه غذایی سالم، ورزش منظم داشته باشد و خوردن چیپس و پفک و مواد غذایی کنسرو دوری کرد.

فواید مزوتراپی مو

فواید زیاد مزوتراپی امروزه آن را به روشی مجبوب بین مردم تبدیل کرده است. برخی از این فواید به شرح زیر است:

  • این روش بدون درد و کم تهاجمی و مطمئن است.
  • با رشد بیش تر مو، حجم مو را افزایش می دهد.
  • فولیکول ها را تقویت می کند و به مرحله آناژن می رساند.
  • مو را محکم کرده و درخشش و تازگی به آن می دهد.
  • از پوسته پوسته شدن شدید کف سر جلوگیری می کند.
  • نسبت به روش های دیگر ریسک آلرژی و تداخل دارویی کمتری دارد.
  • نیازی به بی هوشی ندارد.
  • بهبودی آن سریع است.
  • تقریبا بدون درد است.
  • از روش های دیگر درمان ریزش مو ارزان تر است.

عوارض جانبی مزوتراپی مو

با وجود اینکه مزوتراپی بدون درد است اما برخی مراجعان درد کمی را در طول مزوتراپی گزارش کرده اند. با توجه به فرو رفتن سوزن ممکن است تورم، کبودی، التهاب یا در موارد نادر عفونت رخ دهد.

آیا مزوتراپی مو درد دارد؟

مزوتراپی که برای درمان ریزش مو انجام می شود، بدون درد است. البته ممکن است به علت وارد شدن سوزن کمی فشردگی یا ضربه روی پوستتان حس کنید. اما نزدیک به ۹۰ تا ۹۲ درصد از بیماران علاوه بر رضایت از نتیجه شکایتی از درد آن نکرده اند.

تعداد جلسات مزوتراپی مو

دوره درمان مزوتراپی مو، حدودا ۱۰ – ۱۵ جلسه به فاصله حدودا سه هفته می باشد. (فاصله جلسات از شروع تا پایان متفاوت است و با توجه به شرایط هر فرد توسط پزشک تشخیص داده می شود) بعد از آن وارد مرحله بوستر خواهد شد، یعنی به این صورت که هر سال باید ۲ الی ۳ جلسه مزوتراپی تکرار شود.

بیشتر اوقات افراد پس از تکمیل درمان شاهد اثرگذاری آن می شوند. بیمار نباید وسط جلسات درمانی وقفه ایجاد کرده یا درمان را قطع کند. درغیر اینصورت نتیجه مطلوبی نخواهد گرفت.

مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی یکی از روش‌های درمانی و زیبایی پوستی است و در دسته‌ی شیوه‌های تزریقی قرار می‌گیرد. یعنی در این روش مواد ویژه‌ای با خاصیت درمانی به زیر پوست تزریق می‌شود. این مواد خاص با توجه به مشکل شما تعیین می‌شوند. مواردی همچون عصاره‌های گیاهی، ویتامین‌ها و آنزیم‌ها، داروها و هورمون‌ها از جمله مواردی هستند که در طی مزوتراپی به صورت موضعی به درون پوست تزریق می‌شوند.

مزوتراپی یا درمان لایه میانی پوست

واژه مزوتراپی از دو بخش «مزو» و «تراپی» تشکیل شده است. مزو (Meso) در زبان لاتین به معنی «میانی» بوده و تراپی (Therapy) هم به معنی «درمان» است. همانطور که از اسم این روش برمی‌آید، در مزوتراپی لایه‌ی میانی پوست را درمان می‌کنیم.

لایه میانی چیست؟

اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، پوست از سه لایه اپی‌درم (روپوست)، درم و هیپودرم تشکیل شده است:

  • اپی‌درم سطحی‌ترین لایه‌ی پوست است که از سلول‌های شاخی و مرده تشکیل شده. این لایه حدود ۱ میلی‌متر ضخامت دارد و سلول‌هایش مدام در حال تقسیم، مرگ و ریختن از روی پوست هستند.
  • درم (Derma) لایه‌ی میانی پوست بوده که از بافت پیوندی انعطاف پذیر تشکیل شده است. درم حاوی رشته‌های پروتئینی کلاژن، الاستین و هیالورونیک اسید است. این رشته‌های پروتئینی باعث سفتی، حفظ رطوبت و انعطاف پذیری پوست می‌شوند. وقتی سن ما زیاد می‌شود، مقدار این رشته‌ها کم شده و در نتیجه پوست شل، کدر و خشک می‌شود. فولیکول‌های مو، غدد چربی و غدد عرق نیز در این لایه قرار دارند.
  • هیپودرم یا بافت زیرپوستی عمقی‌ترین لایه‌ی پوست است که از بافت چربی و پیوندی تشکیل شده است. این لایه وظیفه دارد که درم را به ساختارهای زیرین (عضلات) متصل کند.
چگونه به درم دسترسی پیدا می‌کنیم؟

پس تا اینجا متوجه شدیم که مزوتراپی یک روش خاص برای دسترسی به درم یا لایه‌ی میانی پوست است. در حالت عادی روپوست یا اپی‌درم به طور کامل روی پوست را می‌پوشاند و به ندرت چیزی از آن عبور می‌کند. مثلاً در بین عناصر طبیعی، تنها جیوه (که یک فلز بسیار سمی است) قدرت عبور از اپی‌درم را دارد. پس داروهای موضعی خیلی سخت می‌توانند به اپی‌درم نفوذ کرده و به لایه‌ی میانی (درم) برسند.

در مزوتراپی برای رسیدن به لایه‌ی میانی مجبوریم از سوزن استفاده کنیم. البته روش‌های بدون سوزن (Needle Free) هم برای مزوتراپی موجود هستند که سازوکار دیگری دارند. ولی به صورت رایج برای مزوتراپی از سوزن‌های بسیار نازک و کوتاهی استفاده می‌شود.

مثلاً برای مزوتراپی پوست سر و درمان ریزش مو، می‌توانیم داروی ماینوکسیدیل را مستقیم به لایه‌ی درم بفرستیم. ماینوکسیدیل در حالت عادی به سختی از اپی‌درم رد می‌شود. برای همین ماینوکسیدیل استفاده شده در مزوتراپی اثر بهتری نسبت به استفاده‌ی موضعی دارد.

تاریخچه مزوتراپی

این روش درمانی سابقه‌ی زیادی در پزشکی سنتی و مدرن دارد. اولین استفاده‌ها از این روش به قرن ۱۲ میلادی و کشور فرانسه باز می‌گردد. در آن سال‌ها آمبروز پاره (پزشک دربار فرانسه) با استفاده از سوزن، سوراخ‌هایی روی پوست ایجاد می‌کرد و داروهای گیاهی را روی سوراخ‌ها می‌ریخت تا بهتر جذب پوست شوند.

مزوتراپی به شکل امروزی و مدرن توسط پزشک فرانسوی دیگری در سال ۱۹۵۲ معرفی شد. دکتر میچل پیستور برای درمان بیماری آسم تزریق وریدی دارویی به نام پروکائین را تجویز می‌کرد. وی بعد از مدتی دید که ریزش موی برخی بیماران بهبود یافته است. دکتر پیستور برای درمان ریزش موی برخی از بیماران، پروکائین را به صورت زیر پوستی تزریق می‌کرد. وی نهایتاً در سال ۱۹۷۶ نام روش ابداعی خود را «مزوتراپی» گذاشت.

سخن آخر

مزوتراپی مو یک روش بسیار مطمئن و با درد خفیف برای آن دسته از کسانی است که از مشکل ریزش مو رنج می‌برند. مزوتراپی مو همچنین روشی برای مقابله با شوره سر است. شوره سر هرچقدر هم که شدید باشد، بر اساس تجویز پزشک متخصص پوست و مو از طریق مزوتراپی قابل‌درمان است. یک تحقیق بالینی نشان داده که مزوتراپی ۱۵۶درصد رشد مو را در برخی افراد افزایش داده، درحالیکه کسانی که از مینوکسیدیل استفاده کرده اند تنها ۵۲ درصد افزایش رشد مو داشته اند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
واتساپ
اینستاگرام
مشاوره آنلاین رایگان
Call Now Buttonتماس سریع با کارشناسان